De chartervaart in Nederland is uniek. Het filmpje Waterschatten laat je in 5 min. zien waarom de schepen, de vakmensen van schipper tot zeilmaker en het Nederlandse water uniek en echte waterschatten zijn.
Als schipper hoop ik altijd dat de opstappers bij mij aan boord iets mee krijgen van die unieke wereld die ons omringt. Natuurlijk het is een niche-markt en daardoor vaak niet in beeld bij de beleidsmakers. Uit de vragen die aan boord worden gesteld kun je opmaken dat het gros geen idee heeft wat nodig is om de schepen in de vaart te houden. De BBZ merkte dat ook op in de aanloop naar het symposium van 4 maart. Reden waarom zij dit filmpje Waterschatten heeft laten maken.
Symposium
Het symposium is bedoeld om een aantal van de overheidsinitiatieven die de vloot verder moeten helpen in de schijnwerper te zetten en te bespreken. De organisatie van het symposium is in handen van de BBZ, samen met de Vereniging van Waddenzeegemeenten en de Vereniging van Zuiderzeegemeenten.
Overigens merk ik op dat het dan een niche markt mag zijn maar dat deze Waterschatten beeldbepalend zijn voor de vele havendorpen en steden. Juist daarom zijn deze havens bij de toeristen zo gewild.
Het begin
Ik herinner mij nog de begin jaren zeventig toen de chartervaart met traditionele zeilschepen ontstond. Werd het toentertijd de Bruine vloot genoemd vanwege de overwegend donkere bruine kleuren van de schepen en hun zeilen en haar schippers en maten geassocieerd met de geiten wollen sokken en hippie generatie kun je nu spreken van een kleine maar volwassen tot en met uiterst professionele vloot met in haar kielzog evenzo vele professionals op het land.
Het bedrijf
Het runnen van een schip is als een groot bedrijf en bepaald geen sinecure. Je moet van alle markten thuis zijn, de handen uit de mouwen kunnen steken en overzicht kunnen houden. Ook de overheid eist veel van je en niet alleen vanwege de financiële administratie maar ook vanwege alle regeltjes, certificaten en keuren.
De marges zijn klein en het pensioen van de schipper komt veelal vrij bij verkoop van het schip.
Effecten Corona-maatregelen
De Corona-maatregelen gooien nu al een jaar roet in het eten en lijken ook in 2021 de schepen aan de wal te houden. Mocht er dit jaar gevaren kunnen worden dan moet er nog afgewacht worden of de scheepsgasten zich direct massaal melden. Dat valt te bezien. Scholen zijn grote afnemers maar plannen nu eenmaal een jaar vooruit en ook bedrijven hebben een beslissingstermijn van maanden terwijl het seizoen in oktober al afloopt.
Bovendien zullen vele gasten hun voucher willen effectueren waardoor er geen omzet kan worden gemaakt.
Het vooruitzicht voor vele schippers is niet rooskleurig. Het water staat hen financieel aan de lippen. Het voortbestaan van de vloot is in gevaar. De relatief hoge kosten lopen immers gewoon door.
Blij toe dat de overheid de vloot steun heeft toegezegd. Helaas is de politiek er nog niet uit hoe dit verdeeld moet worden.
Is hulp onderweg
Er is bereidheid om te helpen. De regering komt met een noodfonds van 15 miljoen, gemeentes doen dat met het verlagen van havengelden en provincies met het nadenken over structurelere verbinding, om er maar een paar te noemen. Je zou haast kunnen zeggen dat we door Corona opnieuw kennismaken met Nederland.
Enfin, bekijk het filmpje en vergeet even de corona ellende en droom van een zeiltocht met een van die Waterschatten.
Note: Het filmpje werd in opdracht van de BBZ (Belangenvereniging Beroeps Zeilschippers) gemaakt en gefinancierd door de Samenwerkende Maritieme Fondsen.