De redactie van Quote duikt in de wereld van de lemsteraak omdat veel vermogenden er voor kiezen om hun vrije tijd afgezonderd te spenderen op een jacht. En gelukkig schrijven zij, zijn er ook rijken die kiezen voor het varend erfgoed om vakantie te vieren in eigen land en tja, als je dat doet kom je simpelweg al snel bij de Lemsteraak terecht.
Platbodems zijn pure Hollands glorie. Charmante schepen met kunstig houtsnijwerk, glimmend van de lak. Maar ook stoere, brede bakken die snoeihard varen. Van sierlijke lemsteraken tot snelle skûtsjes.
Quote
(Het hele artikel van Quote vind je hier)
Vermogend of niet
Fantastisch natuurlijk dat veel vermogende kiezen voor de lemmeraak/lemsteraak. Velen van hen bouwen nieuwe schepen met hedendaagse kennis en materialen waardoor de ontwikkeling binnen dit traditionele scheepstype niet stilstaat.
Maar buiten deze groep vermogenden uit de Quote is er een minstens even grote groep waar het geld niet tegen de plinten aanklotst. Met heel veel inzet en plezier in het klussen en varen houden zij hun lemsteraak in de vaart.
Ik moet erkennen tot die groep niet-vermogenden te behoren. Dus niet tot de groep waar Quote op doelt en bij wie het geld na 3 uur omgekeerd te zijn vastgehouden nog steeds rijkelijk uit de broekzak rolt. Ik behoor tot die groep die steeds weer er aan wordt herinnerd wat het je aan energie kost om je bootje te onderhouden. Niet in de laatste plaats omdat passerende bewonderaars het vaak niet kunnen laten om die verschrikkelijke uitdrukking “Wie een boot koopt werkt zich dood” nog even aan te halen.
Die ben je overigens weer snel vergeten want er is niets mooiers dan een lemsteraak die bij weinig wind soepeltjes over het water glijdt en bij hardere wind het brute natuurgeweld met evenveel kracht en souplesse pareert.
Grootte telt / Onze LE16
Net als al die andere lemsteraak-schippers met hun schepen zijn ben ik ongelofelijk blij met onze Lemsteraak LE16. Puur bij toeval is zij overigens een van de grotere lemsteraken. Toen ik bij van Rijnsoever op een 12-meter aak aan dek stond riep mijn vrouw mij terug met de woorden; “Dat wil jij toch niet”. Natuurlijk had zij gelijk. Ons schip moest niet alleen de uitvoering van de visserman krijgen en voldoen aan het Stamboek maar benedendeks juist ook voldoende stahoogte hebben. Nou ja dat tezamen met de wens dat het schip een beetje rap moest zijn, a la de Strontrace moest kunnen worden gevaren en de berghouten breed genoeg moesten zijn om rondom te kunnen lopen maakten dat Andre Hoek zei; dan wordt het 16,5meter aak.
Ter lering ende vermaeck
Zijn broer had die in aanbouw staan dus daar konden we even kijken hoe dat er uit ziet. De kajuit moesten we maar wegdenken. Hoek kwam ter lering en de vermaeck met een 1ste tekening waar de kajuit simpelweg was omgedraaid. Om het geheel op te fleuren was er een mega grote Nederlandse vlag op het roer getekend.
Enfin enkele versies later was de LE16 ontsproten en werden niet veel later bij SRF bij gebrek aan een kiel de scheggen gelegd.
En wat een plaatje is zij geworden. Zij is snel, robuust en toch gracieus. Ruim, functioneel, no nonsens en juist daardoor heeft zij een geweldige stoere en toch chique uitstraling. En natuurlijk is zij benedendeks van alle gemakken voorzien.
Die breedte maakt het verschil
Wat een traditioneel Nederlandse rondbodem zoals de lemsteraak juist extra interessant en comfortabel maakt is de verhouding lengte/breedte. Het schip is relatief breed. Dat creëert enorm veel extra ruimte benedendeks en in de kuip. Ook zorgt de breedte voor dat typisch comfortabele vaargedrag waarbij de boot onder zeil relatief lang rechtop blijft zeilen alvorens te gaan hellen. Die aanvangsstabiliteit van de lemsteraak is ongeëvenaard en tezamen met de extra ruimte per meter lengte ideaal voor het recreatief zeilen met de hele familie, met gasten of het wedstrijdzeilen met een complete bemanning.
Wie weet volgende keer meer.
Meer over de lemsteraak LE16
ZA1 en LE16 zorgden voor opschudding
Lees hier het artikel van Quote