25 t/m 27 oktober 2019
We blikken even terug op de drukste Hardzeildagen ooit en nemen de communicatie aan boord onder de loep en zullen de passagiers die elk jaar in grote getallen aan boord verschijnen worden ontleed. Dat en nog meer in dit nieuwsbericht over de Muider Hardzeildagen.
Note: de Muider Hardzeildagen zijn ooit opgezet om het charterseizoen af te sluiten. Nu is het meer dan dat; een reünie, want veel oud schippers en maten stappen aan boord van de huidige vloot tjalken, klippers, lemsteraken, botters en skûtsjes.
1978 De schippersband
Schippers, zeilmakers en maten werden aangevoerd door het enthousiasme van Gerrit Portengen en de multi-muzikant en schipper Willem “Trekkast” van de Liberté
Het grootste Platbodem-evenement
De onderstaande tekst is van Leon Rutten. Organisator Muiderhardzeildagen
MUIDEN- Muiden is dit weekeinde weer in de greep van de Hardzeildagen, het grootste platbodemevenement van Nederland, waarmee de schippers traditioneel het einde van het charterseizoen van de bruine vloot op het IJsselmeer vieren. De organisatie verwacht ongeveer 200 schepen aan de start, wat tot gevolg heeft dat twee- tot vierduizend man scheepsvolk Muiden voor een paar dagen tot hun domein zullen rekenen. (bron:Nieuwe Weesper 1987)
Hier begon het artikel mee over de Hardzeildagen in 1987 het jaar waarop de omvang van het evenement te groot werd. Aan de start verschenen maar liefst 185 schepen. Dit was uiteraard een prachtig aantal. Echter bracht dit met zich mee dat uit de gehele omgeving mensen naar Muiden kwamen om wat van de sfeer in het vestingstadje op te snuiven en een glimp van het kolossale wedstrijdveld op te vangen. Hierdoor ontstonden er files op de Hollandse brug en Vechtbrug. Ook het feest kwamen te veel mensen op af. Helaas ook mensen die niet begrijpen hoe je je moet gedragen op een feest. De bierleidingen van de tap op de feestlocatie werden doorgesneden en daarmee ook het bestaan van de Hardzeildagen zoals die in 9 jaar tijd waren uitgegroeid tot een evenement met spectaculaire proporties.
Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan, het jaar daarop werd in het geheim door oa. Rooie Gerrit toch een Hardzeildagen georganiseerd. Onder de naam de alternatieve Hardzeildagen bleef het evenement bestaan. Maar dan wel terug naar de basis. Een zeilwedstrijd voor charterschepen met in de avond een gezellig feest voor scheepslui en bootgasten.
Passagiers Muider Hardzeildagen
Charterschepen kunnen niet bestaan zonder passagiers. Deze zijn nodig voor uiteraard de financiële ondersteuning van de schipper en zijn maat. Ook zijn ze onmisbaar voor allerhande taken zoals het zwaard draaien, koffie zetten, de bakstag in de knoop maken en fenders net naast de paal houden. Iedere passagiers is natuurlijk anders, of toch niet?
Veel passagiers zijn in te delen in een categorie. Hieronder zijn er een aantal voorbeelden genoemd.
Laten we beginnen met “de spookpassagier”. Deze persoon, meestal vrouwelijk, komt pas tot je aandacht aan het einde van de dag als de gasten het schip weer verlaten. Dan is er vaak een persoon waarvan je dan denkt “huh zat jij ook aan boord”. Dit gebeurd meestal in het voor- of najaar op een frisse dag met wat meer wind. Dan is er de passagier die hier eigenlijk wel de tegenhanger van is. Namelijk de “ik zou graag willen dat je nu een weggaat van het achterdek passagier”. Deze persoon, meestal mannelijk, komt bij het uitvaren als de maat net heeft gevraagd of de mensen willen helpen met de fenders binnenhalen naar het achterdek om daar de bekende vragen af te vuren op de roerganger. Vragen als “wat doet u in de winter?”, “is dit uw boot?”, “wat kost nou zo’n boot?” of “is dit uw vaste baan?”. Gelukkig zijn er ook nog de “zorgzame moeders”. Dit zijn mensen, meestal vrouwelijk, die zorgen ervoor dat iedereen het naar de zin heeft. Maken koffie en broodjes, en zorgen ervoor dat de soep vlak voor de gijp klaar is. Maar geen zeiltocht is compleet met de passagier die gegrepen wordt door de wind en het water tijdens het zeilen op een platbodem. Dit kan elke persoon zijn, van modepopje tot basisschoolleraar. Deze persoon komt ongemerkt aan boord observeert de handelingen van de maat, wil het liefst de hele dag sturen (en kan dat ook) en zal ongeacht de weersomstandigheden geen moment van de vaartocht willen missen. Uiteraard zijn er dan nog een aantal stereotypes zoals het “meisje die het liefst meteen haar tas in het vooronder wil zetten” of “de man met leren zolen die bij aan boord komen direct zegt: hey schippertje waar gaan we naar toe” die behoeven alleen verder geen toelichting.
Passagiers van voor de high-tech jasjes