Foils & Zwaarden ontmoette elkaar bij de KNZ&RV in Muiden. De BSC had de lemsteraak LE16 geboekt om deze avond als moederschip op te treden. Na een oefenrondje met de Waszp of 69F zouden de leden immers uitgeput zijn en behoefte hebben aan een stabiel schip.
Enfin het was een bijzondere avond. Prachtig weer, goede temperatuur en weinig wind. Nu heb je voor het foilen met een Waszp toch 8 a 10knopen nodig. Helaas werd dat op een enkele vlaag na niet gehaald waardoor de Waszp’s met hun onervaren bemanning (1-mans boot, lid van de BSC) niet echt uit het water kwamen. Geregeld werd dus maar het water voor verkoeling opgezocht. Niet geheel vrijwillig want de boot is zo instabiel dat het met weinig wind erg lastig is om niet om te slaan. Misschien wel lastiger dan met wind. Je mist bij weinig wind de druk op het zeil die je helpt om de balans te vinden en uit het water te komen.
De 3-mans boot 69F deed het beter en zagen we aan de horizon enkele rakken met flinke snelheid maken. Het zou kunnen dat de stuurman en fokkenist daar debet aan zijn want die varen gewoonlijk in de wereldtop mee.
De vergelijking
Gekscherend werden de zwaarden van de lemsteraak LE16 vergeleken met de foils van de 69F. En ja, beste mensen, die vergelijking kunnen zij doorstaan. Net als de foils zorgen de ‘ouderwetse’ zwaarden voor lift. Bij enkele lemmeraken zie je zelfs dat de zwaarden aan het eind een soort tip hebben die net als bij de vliegtuigen voor minder werveling moet zorgen. Je wilt immers dat het water zonder werveling / turbulentie de romp loslaat.
Bij nadere inspectie kan zelfs de hoek waarin de foils bij de 69F onder de boot staan net als de ouderwetse zwaarden worden getrimd en opgehaald. Gelukkig maar want we lagen net even te ver van het diepere water tussen Pampus en Muiden waardoor zij toch net even door het onvermijdelijke fonteinkruid moesten varen.
Roer maakt het verschil
De nieuwigheid zit hem dus niet in de foils maar is bij het roer te vinden. Ook die heeft bij deze foilende boten trimbare vleugels. Het effect daarvan is groot vanwege de hefboomwerking ofwel de lengte vanaf het draaipunt. Als je je voorstelt dat de boot in de lengterichting rond de foils draait dan zorgt de kleinere vleugel onderaan het roerblad er voor dat je de boot vlak kunt trimmen. Ook hier gaat de vergelijking met het vliegtuig op.
Helaas heeft het roer van de lemsteraak geen trim mogelijkheden. Wij bereiken dat effect door de meest 10-koppige of meer bemanning naar voor te verplaatsen. Je krijgt dan een prachtig vlak kielzog hetgeen een teken is dat zij het water goed loslaat. Het staat garant voor maximale snelheid maar steekt schril af bij de foilende boot helemaal geen kielzog heeft.
Puur plezier en spectaculair
Alle gekheid op een stokje; de enorme beleving, de kracht die je voelt als een lemsteraak door het water dendert is fantastisch en voor mij onovertroffen maar het was evenzo fantastisch om als ouderwetse schipper te zien wat deze foilende boten aan potentieel hebben.
1 Ding is zeker; het varen met een Waszp en een 69F is een spectaculaire aangelegenheid en puur plezier.
Links:
www.prsailing.nl
www.prsailing.nl/sailingholland
www.dutchsail.com