De laatste resten van wat ooit Muidens trots was, de Barkentijn Elisabeth Smit zijn nu definitief uit de haveningang van Muiden weggehaald.
Best jammer want het verhaal achter de Elisabeth Smit is er een uit een jongensboek. De Elisabeth Smit is na een 4 jaar durende restauratie in 1981 herdoopt en was toentertijd het grootste zeilschip van Nederland.
Telkens als wij uit Muiden vertrokken of na een mooie zeiltocht binnen kwamen varen werd door de opstappers naar haar historie gevraagd. Het was een pracht plaatje; het wrak van de ooit zo trotse driemaster met op de achtergrond het Muiderslot en de glanzende jachten van de KNZ&RV er tegenover.
Nu is er door Muiden TV een mooi filmpje gemaakt met beelden van de Elisabeth Smit onder vol tuig (scroll naar onder om deze 12 minuten durende mini documentaire te zien) maar waarin Harry Smit ook verteld hoe hij in Muiden is begonnen.
Voor mij begon het verhaal in de zeventiger jaren toen het schip door Harry Smit, de botter-koning van Muiden naar Muiden is gehaald. Hij heeft het schip laten restaureren door Ernst Vos en deels door Baas Piet, de fameuze timmerman uit Kortenhoef. Ik was een van de gelukkige die de door Baas Piet met de kettingzaag op maat gemaakte dekbalken samen met nog wat jongeren aan boord mocht sjouwen en op hun plek leggen. De balken waren zo pas dat zij zich op hun plek ‘zogen’. Puur vakwerk.
Het kan niet anders of jongens als Klaas (schipper Bark Europa) en Piet (ex schipper Klipper Amsterdam) die in die tijd o.a. op de schepen van Harry Smit voeren en bijvoorbeeld met de door Piet gerestaureerde blazer TX33 naar de Oostzee zijn gevaren hebben het schip mee helpen tuigen. Het was in een tijd dat oude ambachten in ere werden hersteld.
André Hoek die toen al furore maakte en in 2000 onze Lemsteraak LE16 heeft getekend, heeft voor Harry nog het nodige rekenwerk aan de Elisabeth Smit gedaan en Appie Schulp, de zeilmaker uit Muiden heeft haar zeilen gemaakt. U raadt het al; ook onze zeilen zijn door hem gemaakt.
Helaas is de Elizabeth Smit na ruim 20 jaar onder zeil gevaren te hebben tijdens een storm zwaar beschadigd en voor het het Muiderslot definitief aan de grond gelopen.
Je zou kunnen zeggen dat het een roemloos einde is en toch, hoe triest het ook is om een schip te zien wegkwijnen, is zij steeds een bron van inspiratie en verhalen gebleven.
Nu het wrak is weggehaald rest ons dit filmpje met beelden van de Barkentijn Elisabeth Smit, de Schotse werf waar zij gebouwd is en Muiden in de jaren zeventig en met zeilmaker Appie Schulp als gelegenheid interviewer van Harry Smit, de botterkoning van Muiden.