Het ontbreken van een kielbalk, de grote scheg en de gepiekte kont vielen de passanten en schippers op de Jachtwerf Weesp het meest op.
Hoe, wat en waarom werd mij regelmatig gevraagd.
Het korte antwoord;
– geen kielbalk betekent veel minder nat oppervlak, dus veel minder weerstand, dus sneller en bovendien kan het water van de scheg, ook wel loefbijter genoemd beter wegstromen waardoor de scheg effectiever is.
– een grote scheg houdt het schip beter op koers en op hoogte. Het voorkomt dat de kop, die in het water praktisch geen weerstand in de dwarsrichting heeft, wegwaait. Dit maakt o.a. dat volgens het polair diagram de LE16 38graden aan de ware wind kan varen. En dat is hoog voor een traditioneel Nederlands zeilschip.
– de gepiekte kont is een Hoek fenomeen. De LE16 heeft daardoor een achterschip dat naar een s-spant neigt. Op ruimer, dieper water lost zij heel makkelijk het water waardoor de snelheid toeneemt. Je ziet achter het schip een relatief vlak kielzog.